Vill man ha en enkel definition på vad sociala medier är då kan man hämta den från Wikipedia där det står:
”Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll…” läs hela definionen här
Snart är det val och i samband med detta börjar dyka upp diverse experter med sina definitioner, kurser och återdefinitioner av ordet. Det skulle inte förvåna mig att plötsligt dök upp coacher i sociala medier, om det inte redan finns och jag har missat det.
Sociala medier är det som vi som har hållit på länge i olika chatrum och olika sociala nätverk där behovet av att kommunicera med andra var den enda anledningen. Träffa vänner med gemensamma intressen, dela med sig av olika nyheter, skvaller, få tips, någon partner. Gå och hämta kaffe när modemet inte klarade av den stora strömmen av nollor och ettor och komma tillbaka när ett nytt fönster hade öppnat sig på skärmen med texten ”Hej”…
Sociala medier är INTE alla dessa nya sociala nätverk utan dess konsekvens. Produkten av behovet av interaktion med varandra där inga experter har funnit utan det vanliga jag.
Sociala medier är INTE en som kommer och håller ett seminarium eller gör reklam av sin produkt, utan det är människorna som har makten att tycka och meddela detta till andra. Det är den möjligheten att meddela sina egna synpunkter, kommunicera med andra.
Sociala medier är INTE föredrag utan dialog.
Sociala medier är INTE ett forum där man bara kan komma och synas om det inte är så att ens egna kontaktnät inte finns där.
I sociala medier är INTE viktigt det antalet ”vänner” du har utan antalet av dem du kommunicerar med. Det är graden av uppmärksamheten som betyder något.
Sociala medier är INTE den magiska formeln där det politiska budskapet kan nå fram eller jobbsökandet kan lyckas. Det kan fungera för vissa, men inte för andra och som sagt bara för att man bombarderar alla med reklam betyder det inte att alla läser det.
Sociala medier har INTE experter, eftersom det är något som byggs upp kontinuerligt och av användarna. Självklart kan det finnas dem som har mer erfarenhet, men som jag skrev tidigare, det som fungerar för några behöver inte fungera för andra.
I sociala medier kan man INTE bara komma och göra sig plats, där ska man vara nyfiken på andra människor, öppen för att lyssna mer än att för att hålla på med sina tal, ja om tanken är att nå flera än sina närmaste vänner, kamrater, medarbetare eller arbetskamrater.
I sociala medier kan man INTE vara mer än ärlig, detta syns trots alla skärmar och kablar, eftersom de flesta som är där har varit där länge och förstår när någon vill bara dra nytta av det.
Och till sist är sociala medier kanske INTE ens det jag har skrivit här. Vem vet? Detta är bara min uppfattning baserad på min erfarenhet.
Länkar om ämnet
http://blogg.gp.se/teknik/2009/06/16/twitter-for-nyborjare/
http://www.kreafon.se/blog/2009/09/09/10-goda-insikter-om-sociala-medier/
http://socialamedier.ning.com/
http://www.365socialmediacases.se/
http://www.politikerbloggen.se/2010/03/18/28685/
http://www.dn.se/spel/facebook-korat-till-spelbranschens-framtid-1.1062983
1 kommentar:
Tänkvärt! Och tack för att du länkar till Kreafonbloggen. Här är ett nyare inlägg lite på samma tema - http://www.kreafonbloggen.se/2010/03/08/sociala-medier-%e2%80%93-forvirrat-och-fantastiskt/
Skicka en kommentar