tisdag, mars 16, 2010

Nätets analfabeter

Har precis läst en artikel i SvD om att nätet inte är öppet för alla. Var femte svensk över 16 år använder inte Internet och en strategi för att alla ska kunna använda nätet saknas.

Jag började min IT-utbildning 1985 och sedan dess har jag varit nära en dator varje dag. Att använda nätet både på jobbet och privat är en del av mitt vardagliga liv. Barndomsvänner, familjen, partikamrater, kompisar, bekanta, arbetskamrater, alla finns där på nätet. Framtida arbetsgivare och även förra, Google som ger svar på mina frågor om olika ämne, tidningar, spel, tips och ja, allt, allt, allt man kan tänka sig finns där för mig och för vem som helst.

Idag händer det mesta på nätet. När det var jordbävning i Chile fick jag redan på det genom Facebook, två dagar efter också genom sociala medier fick jag reda på olika aktiviteter som på ett par timmar hade organiserats tack vare nätet.

I år är det val i Sverige och alla vill synas på nätet och man får inbjudningar från den ena efter den andra, grupp efter grupp, kampanj efter kampanj och även om jag, som sitter vid skärmen minst åtta timmar om dagen och tittar på senaste nyheter då och då, hinner inte hänga med.

Men där ute finns det enligt SvDs artikel 1,7 miljoner ”nätanalfabeter”

I artikeln kan man läsa följandet:

”Att stå utanför nätet är framför allt ett problem för den enskilda individen. Datorvana är allt oftare, i många sammanhang, ett krav. Den som saknar nätkompetens har sämre chanser att få ett jobb. Privat drabbas man av bankernas iver att få kunderna att använda Internetbanken. Alltfler företag och myndigheter hänvisar till sina webbplatser för viktig information. ”

Alltså att stå utanför nätet är som att vara analfabet, det är i dagens samhälle rena utanförskap så jag undrar vad ska man göra för att minska det utanförskapet?

Hela artikeln finns här
Nätet - inte öppet för alla
http://www.dn.se/spel/facebook-korat-till-spelbranschens-framtid-1.1062983
http://sydsvenskan.se/sverige/article640746/Tre-miljoner-anvander-inte-natet.html
http://www.dn.se/ekonomi/over-3-miljoner-anvander-inte-internet-1.1066711
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skillnad-pa-mobbning-och-natsprak-1.1068938

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vilken totalt överdriven reaktion!
Jag tycker självfallet att det är bra om du känner livslust och glädje först när du kan sitta framför datorn i 8 timmar per dag.
Felet du gör är att du sätter dig som förmyndare över alla de som gör ett annat val. Jag känner människor som inte äger en dator, och som inte VILL äga en. Jag kan försäkra dig att de trots de är fullständigt livsdugliga och dessutom nöjda med sin tillvaro. Vem är väl du att sätta dig till doms över dem?
Det finns ingenting i det du räknar upp som dessa personer kan lösa/ta del av på annat sätt.

Leif