torsdag, mars 18, 2010

Rör inte min rätt att framföra mina åsikter

Nu uppmanar Iran Sverige agera mot kränkning av islam skriver DN

Även om jag tycker att Vilks lekte med elden med sina "Muhammed-hundar" så tycker jag att nu leker andra med alla svenskars rätt att uttrycka sig.

Stora delar av den muslimska världen blev upprörd av karikatyrer och Viks hundar, men hade det inte varit bättre att bli upprörd av den ännu mer kränkande sätt att behandla kvinnor, bombdåd och hedersmord?

Vad är egentligen mer kränkande? En persons misstag att göra karikatyrer av en älskad profet eller att inte respektera en hel nations rätt att utrycka sig? En person missbedömning i sin yttrandefrihet eller att kräva att ett demokratiskt lands Yttrandefrihetsgrundlag skall ändras eller röras på grund av upprörda grupper?

Är det inte mer kränkande att inte ens känna sig trygg när man vågar skriva om ämnet även om jag har rätt att yttra mig i det här landet?

Är det inte mer kränkande att några inte ens vågar tycka till när det gäller detta på grund av rädsla med tanke på hur somliga grupper reagerar?

Är det inte kränkande när dessa grupper kommer och förstör ett land som har öppnat dörrarna för dem eller  att blir drabbad för att man inte ”accepterar” deras tro eller kultur? Men vad händer då med den svenska kulturen och svenska traditioner?

Hur många svenskar har protesterat och krävt sin rätt att leva i sitt eget land?

Är det inte kränkande då att när infödda svenskar vill bevara sina traditioner blir kallade för rasister?

Nej mina damer och herrar RÖR INTE MIN RÄTT ATT FRAMFÖRA MINA ÅSIKTER! Rör inte den rätten som det här demokratiska landet har gett mig genom sin Yttrandefrihetsgrundlag.

Senaste om ämnet:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/protester-mot-sverige-i-malaysia-1.1068355
http://www.dn.se/nyheter/varlden/algerier-haktad-ytterligare-fyra-veckor-1.1068593
http://www.dn.se/nyheter/varlden/vilks-misstankt-ater-i-ratten-i-dag-1.1068214

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan driva med kyrka, prästerskap, kungahuset och regeringen men f-n ta oss om vi på det minsta sätt driver med islam och muslimer. Nej, nu får det vara nog jag vill kunna uttrycka det jag känner för, utan att riskera att trampa nysvenskar på tårna. Vi lever i ett fritt land där yttrande- och pressfriheten har högt i tak, så låt oss fortsätta att ha det.

Anonym sa...

Du är en Islamofob. Tydligt i din retorik. "De som kommer och förstöt" - vem syftade du på där?

Anonym sa...

Bra sagt. Tack.

Anonym sa...

Vi har rätt att uttrycka vad vi vill i Sverige om islam och muslimerna!
Vi har yttrandefrihet och tryckfrihet och dom som inte respekterar det flytta ut från Sverige.

Anonym sa...

Islamofobi är mycket möjligt bakomliggande, anonym. Det du skrive rär tänkbart, med atnke på vad som hände för 60 år sedan i Europa, inklusive Sverige.