måndag, mars 15, 2010

Arbetssökande och valfrihet

På Moderaternas hemsida kan man läsa om Regeringens beslut om en proposition som innehåller förslag om en ny lag om valfrihet hos Arbetsförmedlingen.
Det innebär bl.a. att den arbetssökande själv får välja vem han eller hon kan få hjälp av för att t.ex. finna ett nytt jobb. Lagen om valfrihetssystem strävar efter att öka valfrihet och inflytande för den enskilde och med detta skulle öka kvaliteten på tjänsterna.
Senast jag var i kontakt med Arbetsförmedlingen var när jag hade nästan precis kommit till Sverige för femton år sedan. Då hade jag verkligen behövt den här lagen när en okunnig tjänsteman skickade mig till en ännu mer okunnig tjänsteman och till slut fick jag springa hem till min svenska sambo och be henne prata med dem och säga att jag inte ville gå en kurs i Microsft, eftersom jag var utbildad inom IT och att det bästa för mig var en annan kurs som jag redan hade blivit erbjuden. Men nej, det var det de ville att jag skulle göra och mina kunskaper i ämnet betydde ingenting. Som tur slapp jag kursen och fick min vilja igenom efter mycket gräl och en månad utan ersättning.
De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2010. Jag ser fram emot detta!

Läs hela texten här:
http://www.moderat.se/web/Valfrihet_for_arbetssokande.aspx

Inga kommentarer: