torsdag, februari 18, 2010

Valfusk – qui tacet, concentit

”Fuskutredningen inom Moderaterna växer till fler områden kring Stockholm. Att man betalar nya medlemmars medlemskap misstänks ha förekommit i bland annat Södertälje och Haninge” skriver DN 2010-02-18


Ryktena sprids och man börjar undra på hur många andra ställen och hur många andra fuskat sig till en plats.

Som nybörjare inom Moderaterna (trots 9 år som medlem) så har jag följt debatten gömd bakom min skärm.

Man vet inte om man ska tycka eller om man ska tiga, men idag tänkte jag på det latinska citatet ”qui tacet, concentit” (Den som tiger samtycker) och det är det jag känner att de flesta gör.

Det är ingen nyhet att det fuskas och spelas rävspel inom alla organisationer där några vill sitta vid makten. Makten berusar, makten gör somliga så sugna på den att de glömmer anledningen till varför de vill ha den makten. Men det som stör mig oerhört mycket är att vid sådana situationer ingen vågar säga riktigt vad han eller hon tycker.
Idag gömmer sig de flesta bakom sin datorskärm och vågar inte säga något tills någon säger till dem att nu är det dags att säga sitt. Nu är det över, nu kan vi prata, men hur ska man kunna tro på sina förtroendevalda om dem inte säger något nu när partiet går igenom en situation där de flera borde i alla fall försvara eller bekräfta att detta är något som absolut INTE förekommer i vårt parti eller i alla fall erkänna att det kan förekomma, men att vi inte accepterar det?

Som sagt qui tacet, concentit – Den som tiger samtycker!

Inga kommentarer: