fredag, januari 29, 2010

Vilken tidning skall man välja?

Ska jag välja den som skriver sanningen som jag ser den? Eller skall jag välja en som skriver om sanningen som den är? Vill jag läsa en tidning som är neutral eller en som har sina politiska tendenser? Ska tidningar skriva för att informera samhället eller för att ta ställning och påverka människor med journalistens egna åsikter och politiska preferenser?


Den enda papperstidning jag prenumererar på är Sydsvenskan. Jag har läst den sedan jag lärde mig svenska, eftersom jag tyckte att det var en seriös och opartisk tidning. Men den senaste tiden har jag märkt hur den målar sanningen och hur de skriver om olika politiska händelser ur en, enligt mig, ganska subjektivt perspektiv.

28: januari skrev Sydsvenskan om träffen i Lund när fullmäktige bjöd medborgarna till dialog inför fullmäktigemötet. Rubriken var ”Svalt intresse för att träffa politiker”.

Enligt Sydsvenskan ” Inte många Lundabor tog chansen att få träffa sina folkvalda på torsdagskvällen. En grupp komvuxelever stod för det mesta av medborgarintresset när fullmäktige för första gången bjöd in till mingel inför fullmäktigemötet….” och ” Mest på hugget för att få träffa sina väljare var vänsterpartisterna Nita Lorimer och Hanna Gunnarson som själva gick fram och började prata. ….”

I Skånskan var rubriken istället ”Heta frågor om Komvux till politiker” och enligt den här tidningen ” Det var ovanligt fullt i Stadshallens foajé inför kommunfullmäktige på sena torsdagseftermiddagen. En hel del Lundabor, inte minst Komvuxelever, tog chansen att ställa frågor till politikerna eller i vart fall smaka på kommunala kanelbullar.” (Läs  Här)

Som tur är finns det idag Internet där man kan läsa sanningen och nyheter ur olika synvinklar, men det som oroar mig är den bristen på professionalism som somliga journalister visar när de rapporterar till allmänheten det som händer i samhället.

Är de meningen att journalister och ledarskribenter ska göra politik om det som händer? Eller skall de samla information från olika håll och låta läsarna själva dra sina egna slutsatser?

Så tillbaka till min fråga: Vilken tidning skall man välja?

Inga kommentarer: