onsdag, februari 16, 2011

Lund – Inte bara en trygg kommun

Jag lever inte bara i en av de tryggaste kommunerna utan även i en kommun med visioner. En kommun där eleverna får datorer i skolan . En kommun där det kanske inte finns ett så stort utbud när det gäller kultur även om kulturchef Torsten Schenlaer menar att ”man måste se Lunds kulturliv i ljuset av utbudet hela regionen, lika stort som hela Stockholmsregionen” (läs artikel här).

I dagens Sydsvenska går även att läsa att Planerna på ett kongresscentrum i Lund lever än. En anläggning för tusen besökare och hotellgäster i centrala Lund är en tanke.

”Jag tror att ett kongresscentrum skulle hjälpa till att sätta Lund på kartan. Det innebär också intäkter för det lokala näringslivet. Och om man har varit på kongress någonstans är det troligt att man kommer tillbaka som turist med familjen nästa gång, säger Mats Helmfrid. ” (läs hela artikel här)

Och inte nog med detta, om två år sätts spaden i jorden för ett av de största byggprojekten i södra Sverige, alltså uppbyggnaden av ESS (European Spallation Source), med detta planerat kommunen ett helt nytt bostadsområde där en snabbtågsförbindelse med Lunds centralstation ingår.

Det känns bra att leva i en sådan kommun där jag känner mig trygg och där min son kommer att ha möjligheter att utvecklas i en stad med visioner.

Läs artiklar om Lund i dagens medier här

Inga kommentarer: