måndag, oktober 01, 2012

Ikea - det svenska varumärket utan kvinnor


I nästan varje svensk tidning går det att läsa idag om Saudiarabiens Ikeakatalog där kvinnorna har retuscherats bort. Reaktionerna finns på Twitter, bloggar, facebook, överallt och själv sitter jag på jobbet och surar lite över det.


När mitt första raserianfall gick över efter att ha läst nyheten, började jag fundera på något som vi invandrare alltid läser när någon inte ”anpassar sig”, det där med att ”Man ska ta seden dit man kommer”.  Då tänkte jag att det var fint av Ikea att anpassa sin katalog till Saudiarabiens kultur, det visar respekt för landet. MEN det handlar inte egentligen om det. För Ikea handlar det om pengar, om att sälja i Saudiarabien. Ett land där kvinnorna inte ens har rätt att läsa. Ett land där kvinnor inte har rätt att synas.

 

Ikea har byggt sitt varumärkte på bl.a. sin multikulturella företagsmiljö. Går man till Ikea i Malmö ser man kvinnor vid kassan som bär slöja, man ser anställda från olika delar av världen. Men vad händer utanför Sveriges gränser?  Vi alla vet att sedan länge är Ikea inte svenskt, men det är just namnet IKEA som har öppnat dörrarna i alla dessa länder där företaget har etablerats och det är  varumärktet IKEA som håller på att rasa ner.  De har inte bara tagit bort kvinnor från den saudiarabiska katalogen, de har suddat bort även den svenska jämställdhet från den där katalogen.

Här hemma i Sverige accepterar vi att en kassörska eller annan anställd på Ikea bär slöja, men utanför svenska gränser tar de bort kvinnornas rätt att finnas bara för att sälja några stolar till, som säkert saknar några skruvar när man öppnar paketet precis som här hemma.
 

År 2009 inledde IKEA Foundation ett samarbete med FN:s utvecklingsprogram (UNDP) i syfte att göra det möjligt för 50 000 kvinnor i 500 byar i Uttar Pradesh (Indien) att bli representanter, förebilder och entreprenörer och att verka för en förändring. Samarbetet följer upp det projekt för barns rättigheter som UNICEF i samarbete med IKEA Foundation har genomfört i de här byarna.   År 2012 tar Ikea bort kvinnorna från sin katalog i Saudiarabien. Kan någon förklara för mig hur detta kan gå ihop?

 

På Svenska Ikeas hemsida går det att läsa bl.a. ”Vi vill skapa ett bättre liv för de många människorna. Det gäller människor och samhällen över hela världen”

 
Jag vet inte när jag kommer att besöka Ikea igen, om jag överhuvudtaget gör det någonsin mer, men en sak är säker att varje gång jag ser namnet Ikea kommer orden som ”dubbelmoral” ”hyckleri”  och ”girighet”  till mitt huvud

DN SvD

1 kommentar:

Theresa Lindahl sa...

Tack Edith, du uttrycker så tydligt min reaktion som jag postat på FB, vi låter andra kulturella uttryck komma till tals här - varför ska det vara så svårt att ha den typen av samhälls syn utanför för våra gränser - utan ställningstande inga förändringar.