onsdag, mars 28, 2012

Du kan bli mördad om du är gay!

Du kan bli mördad om du är gay och nej jag pratar inte om att vara gay i ett muslimskt land utan i ett katolskt land där vi alla har lärt oss sedan vi var barn Du skall älska din nästa såsom dig själv”.



Detta hände 2012 i mitt hemland Chile



Daniel Zamudio, en ung chilensk kille blev mördad för att vara homosexuell.  Den 3:e mars blev han slagen av en grupp nynazister (ja, tro det eller ej så finns det nynazister i Chile!?). Men det som gjort mig att reagera så starkt är inte bara att han blev mördad, utan hur han blev misshandlad.

Fyra unga män nöjde sig inte bara med att slå honom, utan de slet en del av ena öra, de markera hans kropp med nynazistiska symboler med krossat glas. De slängde en flaska på hans huvud, kastade en stor sten på hans mage, på hans huvud, på hans ben och på flera kroppsdelar om och om och om. De drog ett av hans ben tills det bröts. Daniel Zamudio gick bort den 27:e mars 2012, kl. 19.45 (chilensk tid) .  Han hann bli bara 24 år.

Idag sitter jag på mitt kontor i det trygga Sverige och tänker på detta. Jag tänker på min fru och vår underbare son som växer upp i ett land som skyddar oss. I ett land där vi många gånger klagar bara för att vi inte kan uppskatta hur lyckligt lottade vi är, medan på andra sidan jordklottet blir en ung man mördad bara för att han älskade en annan man. En ung kille som kunde vara min egen som, min bror, min vän eller kanske din son, din bror, din vän OM du hade bott i det katolska landet Chile.

Idag skäms jag för att vara en av de lyckligt lottade som kan älska och bli älskad av någon av samma kön och kunna göra det fred medan i mitt hemland blir en ung man mördad.

Mer om Daniel Zamudio här, här, här och här.

Inga kommentarer: