onsdag, mars 25, 2009

Inte trodda – nu lever de gömda

Efter att ha läst artikeln om ”Inte trodda – nu lever de gömda” bestämde jag mig för att försöka säga mitt angående den frågan.

Som vanligt visar medierna bara en sida av myntet, det som kan skapa flera rubriker, det som kan skapa mer debatt.

Jag tycker att det är oerhört synd om några som verkligen behöver asyl får inte det för att de inte blir trodda, däremot tror jag verkligen på att det finns kunniga människor som bedömer om någon får stanna i Sverige eller inte.

Det som jag aldrig har läst och kanske aldrig kommer att läsa om i tidningarna, inklusive Sydsvenskan, är om alla dessa fall där folk försöker lura systemet för att kunna stanna här på falska uppgifter.

För att vi ska kunna ha ett välfungerande system så har vi alla ansvaret att vissa hela sanningen. Medierna har ett stort ansvar när det gäller detta.

Hade den här familjen blivit misstrodd om det inte hade funnits andra som har försökt lura vårt system? Har medierna skrivit om alla andra fall där på falska grunder har människor fått stanna? Eller har man granskat och följt ett fall där någon har fått stanna?

Det är oerhört orättvisst att en familj som verkligen behöver asyl får avslag, men det är ännu mer orättvisst att inte visa hela sanningen och skriva bara om det som kan skapa flera rubriker.

Inga kommentarer: