I nästan varje svensk tidning går det att läsa idag om Saudiarabiens
Ikeakatalog där kvinnorna har retuscherats bort. Reaktionerna finns på Twitter,
bloggar, facebook, överallt och själv sitter jag på jobbet och surar lite över
det.
När mitt första raserianfall gick över efter att ha läst
nyheten, började jag fundera på något som vi invandrare alltid läser när någon
inte ”anpassar sig”, det där med att ”Man ska ta seden dit man kommer”. Då tänkte jag att det var fint av Ikea att anpassa
sin katalog till Saudiarabiens kultur, det visar respekt för landet. MEN det handlar
inte egentligen om det. För Ikea handlar det om pengar, om att sälja i
Saudiarabien. Ett land där kvinnorna inte ens har rätt att läsa. Ett land där
kvinnor inte har rätt att synas.
Ikea har byggt sitt varumärkte på bl.a. sin multikulturella
företagsmiljö. Går man till Ikea i Malmö ser man kvinnor vid kassan som bär
slöja, man ser anställda från olika delar av världen. Men vad händer utanför
Sveriges gränser? Vi alla vet att sedan
länge är Ikea inte svenskt, men det är just namnet IKEA som har öppnat dörrarna
i alla dessa länder där företaget har etablerats och det är varumärktet IKEA som håller på att rasa ner. De har inte bara tagit bort kvinnor från den
saudiarabiska katalogen, de har suddat bort även den svenska jämställdhet från
den där katalogen.
Här hemma i Sverige accepterar vi att en kassörska eller
annan anställd på Ikea bär slöja, men utanför svenska gränser tar de bort
kvinnornas rätt att finnas bara för att sälja några stolar till, som säkert
saknar några skruvar när man öppnar paketet precis som här hemma.
År 2009 inledde IKEA
Foundation ett samarbete med FN:s utvecklingsprogram (UNDP) i syfte att göra
det möjligt för 50 000 kvinnor i 500 byar i Uttar Pradesh (Indien) att bli
representanter, förebilder och entreprenörer och att verka för en förändring.
Samarbetet följer upp det projekt för barns rättigheter som UNICEF i samarbete
med IKEA Foundation har genomfört i de här byarna. År 2012 tar Ikea bort kvinnorna från sin
katalog i Saudiarabien. Kan någon förklara för mig hur detta kan gå ihop?
På Svenska Ikeas hemsida går det att läsa bl.a. ”Vi
vill skapa ett bättre liv för de många människorna. Det gäller människor och
samhällen över hela världen”
Jag vet inte när jag
kommer att besöka Ikea igen, om jag överhuvudtaget gör det någonsin mer, men en
sak är säker att varje gång jag ser namnet Ikea kommer orden som ”dubbelmoral” ”hyckleri”
och ”girighet” till mitt huvud
DN SvD
1 kommentar:
Tack Edith, du uttrycker så tydligt min reaktion som jag postat på FB, vi låter andra kulturella uttryck komma till tals här - varför ska det vara så svårt att ha den typen av samhälls syn utanför för våra gränser - utan ställningstande inga förändringar.
Skicka en kommentar